Każdy przedsiębiorca, który chce pozyskiwać klientów poprzez swoją stronę firmową lub sklep internetowy, będzie musiał prędzej czy później zetknąć się z pojęciem pozycjonowania. Usługa ta ściśle wiąże się z optymalizacją witryny.
Związek między nimi jest tak silny, że pozycjonowanie i optymalizacja dość często są ze sobą mylone. Czy jednak stanowią dwie różne nazwy na ten sam rodzaj usługi? Absolutnie nie. Czym w takim razie różni się pozycjonowanie od optymalizacji? Jaką rolę odgrywają obie te usługi w promocji strony www?
Pozycjonowanie a optymalizacja – jakie są różnice?
Aby strona firmowa, blog lub sklep internetowy mogły trafić do potencjalnych odbiorców, muszą być widoczne w Google na frazy związane z prezentowanymi na nich treściami. W tym mogą pomóc pozycjonowanie i optymalizacja. Są działania z zakresu marketingu internetowego, których celem jest zwiększenie atrakcyjności strony www dla algorytmów Google, a tym samym poprawienie jej widoczności w wynikach organicznych wyszukiwarki.
Pozycjonowanie to ogół działań, które prowadzą do podniesienia pozycji witryny www w Google. Natomiast optymalizacja to szereg czynności z zakresu pozycjonowania, wykonywanych bezpośrednio na promowanej stronie.
Optymalizacja wchodzi więc w skład pozycjonowania i jest jego nieodzowną częścią. Na nią składają się różne prace, w tym przede wszystkim te związane z analizą kodu źródłowego witryny oraz jej struktury pod kątem zgodności z zaleceniami Google. Jeśli pozycjoner stwierdzi, że któryś element wymaga poprawy, naniesie zmiany, czyli zoptymalizuje stronę pod potrzeby wyszukiwarki.
Wszystkie działania dotyczące samej witryny, mające na celu uczynienie jej bardziej zgodną z wytycznymi Google to właśnie optymalizacja, a pozycjonowanie z kolei to dużo szersze pojęcie. Obejmuje bowiem również działania poza stroną, w tym przede wszystkim profesjonalny link building, czyli pozyskiwanie dla witryny wartościowych odnośników ze źródeł zewnętrznych, takich jak portale tematyczne, fora internetowe, katalogi stron czy blogi.
Po co pozycjonuje i optymalizuje się strony www?
Jaki jest sens i cel tych wszystkich działań, które należy wdrożyć na stronie firmowej? Przeprowadza się je po to, by użytkownicy mogli łatwiej trafić na daną witrynę oraz zapoznać się z prezentowaną na niej ofertą. Aby generowany przez wejścia organiczne ruch był wartościowy, tzn. przekładał się na konwersję (np. złożenie zapytania ofertowego, zamówienia), konieczne staje się dobranie odpowiednich słów kluczowych.
Frazy, na które pozycjoner będzie promował stronę w wyszukiwarce, powinny być dobrane w ten sposób, aby pozwalały trafić na stronę osobom potencjalnie zainteresowanym jej zawartością. Gdy więc firma świadczy swoje usługi lokalnie, takie też powinno być pozycjonowanie jej witryny.
Frazy lokalne to te, które są powiązane nie tylko z ofertą przedsiębiorstwa, ale również terenem, gdzie świadczy swoje usługi lub sprzedaje produkty. Dodatkowy atut takiego pozycjonowania stanowi cena – jest ono tańsze niż to przeprowadzane na bardzo ogólne, a zarazem niezwykle konkurencyjne frazy, co przecież nie musi przełożyć się na wzrost zamówień.
Gdy więc firma kieruje swoją ofertę do klientów z danego miasta, np. pozycjonowanie stron w Wałbrzychu, zainwestuje w skuteczne lokalne pozycjonowanie stron. Wałbrzych to jednak tylko przykład – tę taktykę marketingową można zastosować dla dowolnej miejscowości lub regionu Polski czy świata. Dzięki temu mała firma może zaistnieć w świadomości konsumentów z zupełnie innego regionu – oczywiście, gdy widzi w tym dla siebie cel marketingowy.
Aby pozycjonowanie i optymalizacja były skuteczne, warto nawiązać współpracę z doświadczoną i renomowaną agencją SEO. Powierzenie strony takiemu podmiotowi przełoży się na szybsze uzyskanie satysfakcjonujących rezultatów. To ważne, zwłaszcza w przypadku firm z branży cechującej się dużą konkurencją. Podobne przedsiębiorstwa z regionu z całą pewnością korzystają już z profesjonalnego SEO oferowanego przez agencje marketingowe.
Aby móc nadążyć za liderami branży, warto poprosić o pomoc ekspertów, którzy opracują odpowiednią strategię, dobiorą właściwe słowa kluczowe, a następnie zaczną pracować na sukces firmy klienta w internetowej przestrzeni.