Sprawna praca samochodu jest koniecznością w codziennym życiu milionów osób, jednak bardzo często nie pamiętamy o wymianie oleju silnikowego, co kończy się uszkodzeniami, które były łatwe do zapobiegnięcia. Na instrukcjach obsługi, jak i w zapewnieniach producentów oraz sprzedawców, możemy znaleźć informacje o tym, jak często taki olej zmieniać, jednak czy warto stosować się do ich zaleceń? Przyjrzyjmy się temu z bliska.
Po co nam olej silnikowy?
Na początku warto zastanowić się, czym tak naprawdę jest olej silnikowy i dlaczego jest tak ważny w całym systemie pracy pojazdu. Jedną z najważniejszych funkcji oleju jest odprowadzanie ciepła – nagrzane części silnika, aby nie ulec zniszczeniom pod wpływem zbyt wysokiej temperatury, oddają ciepło olejowi. Oprócz tego jest też funkcja przeciwkorozyjna, którą odpowiedni olej powinien dobrze spełniać. Oba te zastosowania mają za zadanie przedłużyć żywotność silnika i zredukować możliwość jego niepoprawnej pracy, która mogłaby wymagać naprawy u mechanika.
Silniki są coraz sprawniejsze, a jednocześnie o mniejszej pojemności, co sprawia, że nowoczesne oleje również muszą być coraz bardziej zaawansowane technologicznie. Turbosprężarki w najnowszych opcjach są smarowane olejami syntetycznymi, a bez nich trudno o ich sprawną pracę. Odpowiednia wymiana olejów jest więc podstawą użytkowania pojazdu. Jednak jak często to robić?
Jak często wymieniać olej w silniku?
Co ile km wymiana oleju powinna mieć miejsce? To kwestia sporna. Jeśli pójdziemy z zaleceniami wielu producentów, znajdziemy się najczęściej w przedziale od 30 do 35 tysięcy kilometrów przebiegu i może to się okazać dobrą opcją, jednak bardzo często prowadzi również do powolnego niszczenia silnika. To po prostu prosty biznes ze strony producentów – jeśli silnik szybciej się zepsuje, będziemy potrzebowali wymienić go bądź kupić nowy pojazd. Nie ma co się dawać wykorzystywać i warto wiedzieć, że częsta zmiana może uchronić silnik na długie lata. Trzeba jednak zaznaczyć, że wszystko zależy od danego silnika i modelu. Jak to się przedstawia? Warto tutaj zwrócić uwagę na jeden z silników, który potrzebuje innego traktowania.
Silnik 1.6 THP i 2.0 Twin Spark
Pierwszy z nich to model, który bardzo szybko został obarczony wieloma problemami, a najważniejszym z nich jest rozciągający się łańcuch rozrządu. Dlatego, choć producent może zalecać wciąż wymianę co kilkadziesiąt kilometrów, mechanicy są zdania, że trzeba to robić co 6-8 tys. kilometrów, gdyż w innym wypadku bardzo łatwo będzie o usterki.
W 2.0 Twin Spark sytuacja jest dość podobna, choć troszkę inna. Konstrukcja silnika sprawiła, że rozruch na zimno w tym przypadku jest również rozruchem na sucho, co sprawia, że wymiana oleju Białystok jest rekomendowana co 7-10 tys. kilometrów.
Pozostałe silniki
Co ile wymiana oleju będzie konieczna w innych modelach, których nie dotknęły błędy konstrukcyjne? Tutaj najczęściej zaleca się wymianę co 10-15 tys. kilometrów bądź co roku, w zależności od przebiegu, który w tym czasie wykonujemy.
Warto jednak wiedzieć, że dużo zależy od tego, jak użytkujemy pojazd. Jeśli jeździmy po mieście i z małym obciążeniem, górna granica z podanego przedziału będzie całkowicie wystarczająca. Jednak jeśli często podróżujemy autostradą, a do tego z dużym obciążeniem, ta granica opada.
Dobrze też jest pierwszą wymianę oleju wykonać już po 8-10 tys. kilometrów, niezależnie od zaleceń producenta, gdyż należy sprawdzić, czy nie zaistniały żadne usterki konstrukcyjne. Dzięki szybkiej wizycie będzie można je wykryć i dopasować kolejne wymiany ze wglądem na ich istnienie.
Warto pamiętać, że wymiana oleju w Białymstoku, jak i w innych miastach, powinna być wykonana przez profesjonalistów. Warto postawić na takie firmy, jak MotoCentrum24, które zatrudniają specjalistów, którzy nie tylko sprawnie wymienią olej silnikowy, ale również doradzą, jak często powinno się to robić, aby zminimalizować możliwość zmniejszenia żywotności swojego pojazdu. Wszystko to jednocześnie w niskiej cenie, co zaprasza niejednego klienta.